- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Agentiile de publicitate rasufla usurate: \”Nu ne vom mai confrunta cu o avalansa de licitatii\”

21 Oct, 00:01 • andra.gheorghe
Numarul de licitatii organizate de advertiseri pentru bugete de media a scazut considerabil in 2010 comparativ cu 2009, situatia fiind acum mai aproape de normal, spun publicitarii. Explicatia? Frica de a cheltui a mai trecut, bugetele s-au stabilizat, iar clientii cauta relatii cat mai durabile cu agentiile.
Agentiile de publicitate rasufla usurate: \Nu ne vom mai confrunta cu o avalansa de licitatii\

Anul trecut, piata de marketing s-a comprimat drastic si pe acest fond advertiserii au simtit nevoia sa organizeze licitatii pentru mai toate proiectele, indiferent de dimensiunile lor. Acestia au cautat, mai mult ca niciodata, raportul optim calitate-pret pentru investitiile lor, spune Steve Dallas, managing directorul agentiei Initiative Media.

Numarul pitch-urilor a scazut cu aproximativ 30% in 2010 fata de cel din 2009 anul record in materie de pitch-uri sau schimbari de agentie, sustine si Bogdan Prajisteanu, seful Mediaedge:cia (MEC) Romania.

Anul acesta, panica generata de criza din 2009 s-a temperat, chiar daca situatia economica nu este pe roze, iar boom-ul pe care publicitatea l-a cunoscut in 2007-2009 se va mai lasa probabil inca mult timp asteptat.

Dupa scaderile de bugete operate anul trecut, unele chiar injumatatite, si valul de deprecieri din 2010, advertiserii dau semne de stabilizare pentru 2011. Este un motiv in plus pentru dezvoltarea unei relatii durabile cu agentiile de media, care le poate asigura, mai departe, negocieri eficiente cu furnizorul.

„Piata de advertising a scazut mult la capitolul preturi. Tocmai de aceea, momentul de fata este unul extrem de oportun pentru advertiserii care doresc sa investeasca”, sustine Steve Dallas.

„Ne asteptam ca cei din zone precum FMCG (bunuri de consum) si telecom sa cheltuiasca bugete similare si anul viitor. Suntem optimisti si in ceea ce priveste clientii din zone precum auto si servicii financiare, care au suferit taieri semnificative de buget anul acesta si de la care asteptam un reviriment la nivelul investitiilor in media”, mai spune reprezentantul Initiative Media.

Pentru unii advertiseri, organizarea de licitatii este o procedura standard care se aplica in mod obligatoriu o data la 2-3 ani, in timp ce pentru altii organizarea licitatiilor tine mai mult de context, nevoi punctuale, dorinta de schimbare sau alte motive mai mult sau mai putin subiective.

„Este greu de facut o prognoza pentru anul viitor, insa cu certitudine nu ne vom mai confrunta cu avalansa de licitatii din 2009”, conchide Dallas.

Prajisteanu este ceva mai sceptic si nu exclude o usoara crestere a numarului licitatiilor si in 2011, insa nu la nivelul anului trecut.

„n 2011 estimez ca numarul de licitatii poate sa creasca usor fata de acest an avand in vedere incertitudinea care planeaza asupra rezultatelor macro economice precum si scaderea accentuata a consumului care a inceput sa se manifeste si la produsele de larg consum, inclusiv mancare si bauturi”, explica Bogdan Prajisteanu.

Anul 2009 a fost cel in care impactul crizei economice s-a simtit foarte puternic in media, scaderile de bugete fiind foarte mari fata de 2008, afirma Vera Gavrila, client service director al agentiei Media Concept Store.

„Din acest motiv, majoritatea clientilor care au dorit sa profite de aceasta conjunctura au initiat pitch-uri (licitatii – n.r.) in 2009. In 2010 s-a trecut la consolidarea parteneriatelor intre clienti si agentiile de media, pentru a eficientiza orice relatie de colaborare. Trecem in continuare printr-o perioada dificila, cand pentru orice business, suportul colaboratorilor si increderea in ei sunt foarte importante”, sustine Gavrila.

Pitch-uri au fost si in 2010 si vor fi si in 2011, dar in limitele firesti, atat timp cat nu vor mai exista factori care sa disturbe substantial situatia economica, adauga aceasta.

Au existat si anul acesta, si vor aparea inclusiv in 2011 advertiseri dispusi sa liciteze la foc automat, insa nu din liga „mare”, a multinationalelor, ci din zona companiilor mici si mijlocii, potrivit Ilenei Tomescu, managing partnerul Brand Connection.

„In ceea ce priveste advertiserii de marime medie si mica, anul acesta ne-am confruntat cu un fenomen de erodare a loialitatii fata de agentiile de media partenere”, a declarat Tomescu.

„2010 a fost un an al licitatiilor in care, din pacate, diferentiatorul a fost pretul si nu neaparat calitatea. Presiunea a fost foarte mare in aceasta zona a preturilor si cred ca, din pacate, aceasta tendinta va continua si in 2011 in cazul acestor categorii de advertiseri”, a mai spus aceasta.

In 2009, piata locala de publicitate s-a cifrat la 339 milioane euro, in scadere cu 37% fata de anul anterior. Estimarile pe 2010 indica un nou val de depreciere, situat la o medie de 10-15% fata de 2009.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
De ce ne uităm iar și iar la aceleași filme? Secretul din spatele succesului „Singur Acasă” dezvăluit!
De ce ne uităm iar și iar la aceleași filme? Secretul din spatele succesului „Singur Acasă” dezvăluit!
Pericol uriaș în munții Bucegi și Făgăraș. Salvamontiștii avertizează – Risc major de avalanșă
Pericol uriaș în munții Bucegi și Făgăraș. Salvamontiștii avertizează – Risc major de avalanșă
Ucraina, lăsată fără lumină de Crăciun, din cauza atacurilor rusești: „Ce ar putea fi mai inuman?”
Ucraina, lăsată fără lumină de Crăciun, din cauza atacurilor rusești: „Ce ar putea fi mai inuman?”
Unde sunt realizate produsele Balea din DM, de fapt. Ce le face atât de populare în rândul românilor
Unde sunt realizate produsele Balea din DM, de fapt. Ce le face atât de populare în rândul românilor
Aproape 300 de permise reținute în ziua de 24 decembrie, conform informațiilor furnizate de Poliția Română. Viteză, alcool și droguri, principalele cauze
Aproape 300 de permise reținute în ziua de 24 decembrie, conform informațiilor furnizate de Poliția ...
Vântul puternic a provocat pagube serioase în București, în noaptea Ajunului. Un băiat de 13 ani a ajuns la spital și mai multe mașini au fost distruse
Vântul puternic a provocat pagube serioase în București, în noaptea Ajunului. Un băiat de 13 ani ...
Cum arată Crăciunul în alte țări ale lumii. Tradiții și obiceiuri complet diferite de ale noastre
Cum arată Crăciunul în alte țări ale lumii. Tradiții și obiceiuri complet diferite de ale noastre
700 de lei în plus la salariu de la 1 ianuarie 2025. Vești bune pentru acești angajați din România
700 de lei în plus la salariu de la 1 ianuarie 2025. Vești bune pentru acești angajați din România
Mesajul Patriarhului Daniel pentru credincioși, de Crăciun: „Acesta este aurul creştinilor ortodocşi, dreapta credinţă, curată ca aurul.”
Mesajul Patriarhului Daniel pentru credincioși, de Crăciun: „Acesta este aurul creştinilor ortodocşi, ...
Dispar bonurile fiscale pentru plata cu cardul. Măsura intră în vigoare de joi, 26 decembrie
Dispar bonurile fiscale pentru plata cu cardul. Măsura intră în vigoare de joi, 26 decembrie
Test de inteligență. Găsește cele trei greșeli din imagine în mai puțin de 10 secunde
Test de inteligență. Găsește cele trei greșeli din imagine în mai puțin de 10 secunde
Polonia amenință că îl va aresta pe Netanyahu dacă participă la comemorarea de la Auschwitz din ianuarie 2025
Polonia amenință că îl va aresta pe Netanyahu dacă participă la comemorarea de la Auschwitz din ...
Fiul unui cunoscut milionar din București a înjunghiat un tânăr din cauza unei datorii. Bărbatul a fost reținut de oamenii legii
Fiul unui cunoscut milionar din București a înjunghiat un tânăr din cauza unei datorii. Bărbatul ...
Turcia anunță o creștere cu 30% a salariului minim, care ajunge la 630 de dolari din 2025
Turcia anunță o creștere cu 30% a salariului minim, care ajunge la 630 de dolari din 2025
7 sfaturi pentru un păr sănătos în sezonul rece. Cum să îngrijești părul toamna și iarna
7 sfaturi pentru un păr sănătos în sezonul rece. Cum să îngrijești părul toamna și iarna
Bulgaria se apropie de îndeplinirea ultimului criteriu pentru aderarea la zona Euro
Bulgaria se apropie de îndeplinirea ultimului criteriu pentru aderarea la zona Euro
O țară din Uniunea Europeană reintroduce serviciul militar obligatoriu, în fața amenințării rusești
O țară din Uniunea Europeană reintroduce serviciul militar obligatoriu, în fața amenințării rusești
Un avion de pasageri care zbura din Azerbaijan spre Rusia s-a prăbușit în Kazahstan. Au fost identificați numai 12 supraviețuitori, din 72 de persoane
Un avion de pasageri care zbura din Azerbaijan spre Rusia s-a prăbușit în Kazahstan. Au fost identificați ...